Spotifys affärsmodell

Spotify började som gratistjänster med avsikten att konvertera sina användare till betalande. Man skiljde mellan ”Free Spotify” (gratisvarianten) och två ”Premium”-varianter där kunden betala en månadsavgift för att få höra sina favoritlåtar utan reklamavbrott.

Gratis i början

Initialt kunde Spotify endast användas inbjudna betatestare. När applikationen sedan gavs ut till allmänheten var det obligatoriskt att man tecknade ett betalkonto eller fick en personlig inbjudan för att överhuvudtaget kunna använda tjänsten. Gratisversionen fick efter tiden led allt fler begränsningar och mer reklam spelades upp med jämna mellanrum.

Vad kostar det sen?

Runt år 2009 hade Spotify fått fäste och vuxit till närmare 1.4 miljoner användare. Om man inte får en inbjudan samt väljer att inte betala månatligen registrerar man ett premiumkonto för 99 kr per som man kan avbryta när man önskar. När så sker, går man automatiskt tillbaka till ett gratiskonto där man inte betalar för tjänsten.

Hur har det det gått för Spotify?

Under många år har Spotify varit sparsamma med uttalanden rörande det finansiella. Från bolagets svenska årsredovisning redovisades en förlust på 32 miljoner kronor enligt 2008 års redovisning. Det nästföljande verksamhetsåret omsatte man hiskliga 90 miljoner kronor och gick med 14 miljoner kronor i vinst. Under 2011 hade Spotify närmat sig en miljon betalande användare vilket gjorde företag till världens största betaltjänst för musik. Under nästföljande år hade antalet betalande medlemmar överstigit två miljoner. Från mitten av 2014 uppgår antalet betalande användare till 10 miljoner.