Spotify – En försenad musikjätte

Att lyssna på musik via Spotify är en av den moderna teknikens mest etablerade beteenden idag, likväl som alltfler tittar på tv-serier via Netflix. Det har tagit sin tid, men nu är det ett invant beteende och en lönsam affärsmodell.

On Demand – Det nya beteendet

Beteendet som blir alltmer utbrett är att vårt tittande och lyssnande blir allt mindre linjärt och alltmer on demand. För den som inte är helt på det klara vad det innebär att titta linjärt så kan vi berätta att det är när man exempelvis tittar på en tv-sändning som är tablålagd till klockan 20:30 på en specifik kanal. Om vi tänker oss att det är en tv-serie som du följer så kommer du förmodligen att sitta bänkad samma tid nästa vecka för nästa avsnitt. Det är det beteende som vi alltmer går ifrån och vi går alltmer mot on demand-beteendet, där vi istället tittar på en hel säsong på ett bräde.

På samma sätt så kan man säga att vårt musiklyssnande har förändrats. Det är kanske inte så att vi sätter oss och lyssnar igenom en radda skivor, men istället för att behöva köpa en skiva och därefter lyssna på den i en cd-spelare så betalar vi idag för tjänsten att kunna få lyssna på vilken musik vi vill – och när som helst. Detta är ett beteende startade dock inte med Spotify, utan tidigare när man började kunna ladda ner musik gratis på nätet. Det är också därför som Spotify gick med förlust under ett bra tag, innan det vände och nuvarande beteende var ett faktum.

Idén gammal

Spotify är givetvis glada över det vi nu ska berätta, det är nämligen så att Spotify:s idé fanns redan för flera år sedan. Ni som inte är alldeles purunga minns kanske fildelningstjänsten Kazaa, som var populär i början av 2000-talet. Det är för övrigt grundarna av Skype som låg bakom Kazaa, en tjänst som växte och blev mycket stor över hela världen. Musikbranschen blev förstås vansinniga över detta och ville stämma skaparna. Kazaas skapare kom då med ett förslag, ett förslag som är hissnande likt den modell som idag används för många On demand-tjänster, nämligen att betala en fast summa och få ladda ned musiken. På så sätt skulle musikbranschen ändå få betalt för sin musik som nu laddades ner gratis.

Problemet var att musikbranschen inte var redo för denna utveckling och man förstod inte att detta skulle komma att bli framtidens modell, så det blev ett blankt nej och en rejäl stämning för grundaren Niklas Zennström. När Spotify kom med idén så var dock musikbranschen mogen, och vi är ju väl medvetna om dagens verklighet.